At udvælge min destination til museumsafprøvningen var et
mindre dilemma for mig. Da jeg bor forholdsvist tæt på Odense Zoo, har årskort
og er vant til at komme i parken mindst en gang om måneden, ville denne være oplag
at vælge. Dog har jeg valgt en anden Zoo, nemlig Givskud Zoo. Valget blev
Givskud Zoo idet jeg er forelsket i de pladsforhold som de, som Zoologisk Have,
formår at tilbyde deres dyr. En af mine mærkesager er netop dyrevelfærd og jeg
går meget op i, at vi behandler de dyr vi vælger at holde i fangenskab
ordentligt og at de har rigeligt med plads. Dette synes jeg at Givskud Zoo
formår langt bedre end Odense Zoo. Hyllested pointerer at pædagogen har en stor
rolle i forhold til, hvorledes børn optager læring og i denne forbindelse mener
jeg, at læringen optimeres bedst muligt hvis pædagogens eget engagement skinner
igennem (Hyllested, 2009, s. 23).
|
Dette billede understreger min pointe om dyrenes pladsforhold i Givskud Zoo. |
På Givskud Zoos hjemmeside er det muligt at planlægge sit
besøg ud fra hvilken målgruppe der skal arbejdes med. Alt efter målgruppe og
emner kommer søgemaskinen selv med forslag til besøg som er skræddersyet til den
angivet målgruppe. Jeg har valgt at min fiktive målgruppe skal være de ældste
børn i børnehaven i alderen 5-6 år. Vores besøg skal tage udgangspunkt i hvad
dyrene spiser og derigennem åbne op for samtale om fødekæde, rovdyr og
planteædere. Til dette har Givskud et forløb af ca. en times varighed hvor børnene
sammen med en dyrepasser skal fodre nogle af dyrene. Til dette forløb håber jeg
at børene kan danne paralleller til dyr de eventuelt har som kæledyr, dette med
afsæt at opnå en refleksion som er nødvendig i forbindelse med børnenes
individuelle læreprocesser og udbytte deraf (Hyllested, 2009, s. 26). Og i
forlængelse heraf kan knyttes en kommentar til Clarence Crafoord som betegner
mennesket som en fortælling, altså er måden børnene lærer på afhængig af de oplevelser
barnet hidtil har lagret (Crafoord, 2006, s. 19). Udover dette skal børnene også ud på safarien, til dette tænker jeg det er mest oplagt at anvende Givskuds egne busser. Denne tur giver børnene god mulighed for at komme helt tæt på dyrene.
|
På safariruten kom vi helt tæt på dyrene. Her er det to Guanakoer som leger foran bilen. |
|
Vi kom helt tæt på girafferne, faktisk tog vi turen gange for at hilse på girafferne :o) |
Idet min destination ikke ligger i nærområdet skal det
planlægges nøje i forhold til transport og tidsrum. Jeg ville opfordre til at forældre
kunne melde sig frivillig til at tage med på turen. En anden mulighed kunne
også være at lave turen som forældredag hvor både børn og forældre deltog.
|
De var endnu tættere på end dette billede vidner om. |
|
Jeg havde inviteret min datter på 6 år med, hun elskede det. |
|
Nogle af dyrene kom vi helt tæt på. |
|
Næsehornene så vi fra en indhegn, fra modsatte side kan man køre forbi og se dem fra bil/bus |
|
Brillebjørnene var for nyligt flyttet ind i parken. De var travlt beskæftiget med at spise frugt som dyrepasserne havde hængt i træerne. |
Forud for forløbet ville jeg anvende SMTTE-modellen for at få
et didaktisk overblik og få bedst muligt kunne bevare fokus. I forløbet forud
for ekspeditionen vil jeg præsentere børnene for forskellige bøger omhandlende
zoologisk have, finde sange derom og film. Ex har Ramasjang lavet tv-programmer
omkring forskellige kæledyr og dets pasning eller filmen Madagascar. Ligeledes
har Sebastian Klein skrevet en bog omhandlende Zoologisk have som kunne være velegnet.
Efter turen og hverdagen igen har meldt sig i børnehaven vil jeg gerne have børnene
til at reflektere over forløbet via tegning. Til dette vil jeg anvende ”dyrelyde/musik”
og så efterfølgende se hvad børnene er blevet inspireret af. Her er jeg
inspireret af det som Austring & Sørensen benævner som den Æstetiske
læremåde hvor et indtryk bearbejdes til et udtryk (Austring & Sørensen,
2006, s. 100-101). Her er min pointe også at børnene skal lære med hele kroppen
for at deres læringsudbytte bliver størst. Dette vil jeg gøre for at forsøge at
åbne op for både den fælles læring, som ifølge Vygotsky, sker i samspil med
andre og samtidig også opmuntre til børnenes individuelle refleksion læring ifølge
Vygotsky besår af en kobling mellem sociale læreprocesser og individuelle
(Hyllested, 2009, s. 36).
|
Fodring og fortælling om geder. Dyrepasseren holder et billede op af geder som klatrer i træer. |
I parken er der både mulighed for at køre i bil og gå rundt.
På begge ruter er der rig mulighed for at komme helt tæt på dyrene. I bil har
man mulighed for at tilkøbe en cd som afspiller informationer om de forskellige
dyr man kører forbi. Hos de dyr vi kunne gå rundt til hang der skilte omhandlende
dyrenes levealder, føde, om de var truet mm. Disse ville i høj grad være med
til at understøtte emnet omhandlende hvad dyrene spiser, rovdyr og planteædere.
|
Parken havde udstilling omhandlende istiden - her kunne vi både læse om det, se en masse udstillede "dyr" og få fortalt en masse fra dyrepasserne som holder til i området. Ligeledes har parken også en stor dinosaurudstilling hvor der ligeledes kan læses og prøves en masse omhandlende de forhistoriske dyr. Ja, emner er der nok af - kunsten er nok nærmere at begrænse sig :o).
Anvendt litteratur:
Austring, Bennýe D. & Merete Sørensen (2006). Æstetik og læring. Et
nybrud. I: Æstetik og læring. Grundbog om
æstetiske læreprocesser, s. 77-108. Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
Crafoord, C. (2006). Mennesket er en fortælling. I: Mennesket
er en fortælling: Tanker om kunsten at samtale (19-49). Hans Reitzels
forlag.
Hyllested, T. (2009). Overvejelser over, hvad det vil sige at lære, når elever tager uden for skolen. I: Underholdning eller undervisning? : naturfaglige ekskursioner til eksterne læringsmiljøer i hele skoleforløbet (s. 25-37 af 125). Frederikshavn: Dafolo
|
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletRigtig spændende indlæg og gode didaktiske overvejelser :-) Fedt at du lige har Crafoord med :-D
SvarSletHejsa - tak for opgaven. Relevante koblinger mellem teori og praksis - fint! Overvej det forskellige natursyn der ligger bag at bruge børnefagbøger kontra Madagaskar ( – her vil det være relevant at inddrage de tre grundlæggende natursyn (antropocentrisk, zoocentrisk og økocentrisk – se Edlev, Lasse Thomas (2015) Natur og miljø i pædagogisk arbejde s. 353-363). ) som I brugte på GK2. Spændende med æstetiske bearbejdning af det oplevede - måske kan du få glæde af: Elfström, Ingela m.fl. (2012) At kommunikere og gestalte tanker. I: Børn og naturvidenskab. Kbh.: Akademisk forlag ISBN 9788750042129 S. 30-49, hvor børnenes arbejder med observationer gennem tegninger.
SvarSletVh Ib & Ida