Dyreholdsopgave E. Endelig virker mine videoer!

Et billede siger mere end tusind ord! Men hvad siger en video?
Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har haft ret svært ved at få videoerne til at virke på denne blog, men endelig kom gennembruddet. Måske der bare skulle en ordentlig omgang influenza og en masse pc-indstillings-nørkleri til. Jeg ved det ikke, men ENDELIG kom der hul igennem. Og tjek nu lige denne fine video. Den viser sommerfugl nummer fire blive sat fri. De første tre filmede jeg ligeledes, men de blev ikke til meget andet end hænder og himmel da de hurtigt fløj afsted. Heldigvis havde jeg 7 sommerfugle at øve mig på :o). Til at hjælpe havde jeg min datter som prøvede at ”holde” sommerfuglen. Efterfølgende fortalte hun hvordan den føltes, hun var ret overrasket over at den havde ”pels”.


En sommerfugl sættes fri. Det er en ret fed fornemmelse!


At have sommerfugle har været et meget spændende projekt og det har bestemt givet mig en større forståelse over for dette fascinerende forvandlingsdyr. Forud for projektet havde jeg egentlig en ”forbi” overfor disse. Jeg er nemlig en af de mennesker som ikke har det godt med flyvende/blafrende dyr, altså fugle, sommerfugle, natsværmere og stankelben. Derfor var jeg ret spændt på hvordan jeg ville have det i forhold til at beværte syv sommerfuglelarver. Ligeledes var jeg af den opfattelse at pupperne var noget ulækkert skidt. Men hold da op hvor blev jeg klogere. Det var SÅ spændende at følge larvernes forvandling, jeg tror at det som gjorde det så interessant var at det var ”MINE” larver som jeg selv havde ledt efter og efter flere dages søgen endelig fundet. Ligeledes kan jeg ikke lade være med at have John Deweys mantra omkring ”Learning by doing” i hovedet. For måske var det lige det der skete for mig. At opleve larvernes forvandling tæt på, se at de spiste tidsler, sked i en uendelighed og voksede sig store. At lære at tidselsommerfuglelarverne kan genkendes på den grønne stribe og deres sorte farve. At de ligeledes er ret kræsne i forhold til sommerfuglen. For derefter at forvandle sig til de smukkeste sommerfugle på bare 10 dage (nogle mere nogle mindre). At se og opleve hvordan pubberne udvikler en smuk brunlig farve med gyldne prikker som netop kendetegner tidselsommerfuglen. Herefter processen der går i gang når sommerfuglen er kommer ud, her går en større proces også i gang før den er flyveklar. Bl.a. skal ilt pumpes ud i vingerne. Tjek det lige ud på den her video her af min sommerfugl nr. 2 som er ved at gøre sig flyveklar:


En sommerfugl som næsten lige er brudt ud af sin pubbe er ved at gøre sig klar. Det er ret fascinerende at kunne følge så tæt. Stemmerne i baggrunden vidner også om at vi herhjemme aktivt har fulgt med i vores dyrehold.



I forhold til hvor længe sommerfuglen skal holdes inde i terrariet efter den er kommet ud af sin pubbe er min kommet ud et par timer efter. Dette ville jeg også gøre i den pædagogiske praksis for at børnene også lærer hvordan og under hvilke forhold dyrene bedst lever. At arbejde med sommerfuglelarver giver et rigtig godt indblik i flere dyreholds opbygning. Undervejs i processen fandt jeg flere forskellige larver af forskelligt udseende, disse viste sig at være stankelben og ellebladsbille. Dette gav et godt indblik i at den forvandling som sker hos en sommerfuglelarve sker mange steder i dyreriget. På nuværende tidspunkt kan jeg ikke gå forbi en tidsel eller brændenælde uden at stoppe op og kigge efter larver. Det havde jeg bestemt ikke gjort for to måneder siden. Og i forlængelse heraf tænker jeg at det giver en større respekt for naturen, netop med tanke for ”learning by doing”. Og samme oplevelser tror jeg vil gøre sig gældende for børn i en børnehave.

Kommentarer

  1. Hej Maria, super fine videoer! Det er dejligt at opleve jeres begejstring ved sommerfugleholdet. Du får lavet en fin opsamling af den betydning dyreholdet har haft for dit blik på naturen. I din perspektivering og vurdering af etiske perspektiver vil det styrke din argumentation, at du inddrager faglige begreber, som du kan lave henvisninger til.

    SvarSlet

Send en kommentar