K4-2 Solsikker og stopmotion.


I den styrkede pædagogiske læreplan indgår natur, udeliv og science som et fælles tema. Under lærerplanstemaet er det formuleret at science bl.a. tager udgangspunkt i en undersøgende tilgang (Emu, 2019, s. 44). Ligeledes er det et mål at børnene, uanset hvor de bor, oplever forskellige naturtyper og deraf naturfænomener (ibid). At arbejde med planter kan også være en del af science-tankegangen. Kan man eksempelvis undersøge hvor hurtigt en plante vokser, eller endnu bedre filme det? Jeg ved det ikke, men jeg har tænkt mig at finde ud af det. 

Jeg håber dette program kan hjælpe mig til at få et indblik i hvor meget solsikkerne vokser hver dag. Min plan er at tage 1-2 billeder om dagen afhængig af aktivitet.



Da jeg er ret betaget af mine store solsikker ude i haven, vil jeg undersøge om det er muligt at få nogle nye solsikker i gang med at spire. Mit mål med dette eksperiment er at lave en stopmotion film ud af det som viser plantens spireproces. Det mest optimale ville være hvis jeg placerede min Ipad permanent foran urtepotten med solsikkerne i, og denne var indstillet til permanent at tage et billede 3 gange om dagen. Dette burde give den mest præcise film, men desværre kan jeg ikke sætte min Ipad ud af spillet herhjemme i en hel måned. Derfor har jeg fundet et fast sted med et fast fotosted til mit eksperiment. Umiddelbart vil den endelige film nok blive lidt rystet, men jeg håber at den vil kunne fange plantens udvikling. 
Det kunne se så fedt ud!

Projektet gøres klar. Jeg har prikket hul i bunden af kopperne.

Solsikkekernerne er nu sået og placeret lyst og godt i udestuen.


Første billeder taget i Stopmotion.





Litteratur:

EMU, 2018 ¶ Den styrkede pædagogiske læreplan, rammer og indhold. Lokaliseret d. 7. september 2019 på: https://emu.dk/sites/default/files/201903/7044%20EVA%20SPL%20Publikation_web_1.pdf

Kommentarer

  1. Kiggede lige forbi - det bliver spændende at følge. Godt at du har stillet planten lyst, nu hvor dagene bliver kortere...

    Vh Ib og Ida

    SvarSlet

Send en kommentar