Til at formidle projekt sommerfugle videre til min brugergruppe som består af børnehavebørn i alderen 3 – 5 år vil jeg have fokus på den naturfaglige tilgang med særlig vægt på det zoocentriske natursyn. Jeg ved ikke om det er en utopi, men jeg vægter at børnene lærer at tilgå naturen med respekt for det naturen selv kan udvikle. Dette synes jeg mine sommerfuglelarver er et godt eksempel på. Dette lægger også op til dialogen om tilgangen til hvirvelløse dyr. Jeg vil her vove at påstå at de fleste børn har prøvet at mase en bænkebider eller trådt på en mariehøne. Men ud fra det zoocentriske natursyn er det vel relevant at børnene lærer at have respekt for naturen og dyrene. Naturen er her en del af dets egen udvikling og den skal vi passe på og værne om. Umiddelbart tænker jeg dog at de børn som kvaser en bænkebider mellem fingrene, er fuldt optaget af den taktile sans som kommer i spil når de holder et hvirvelløst dyr. Dette kunne jo så lægge på til en snak omkring dyrene.
At finde dyr under en træstub virker nærmest som en magnet på de fleste børn. Dette pointerer Dideriksen også i sin tekst. Her har jeg vendt en træstub og der var bl.a. regnorme og tusindben. |
I forlængelse heraf kan jeg ikke lade være med at komme med en sidebemærkning: Forleden da jeg var på arbejde (arbejder i en integreret institution) gik jeg på dyrejagt i den frie leg på legepladsen. Hurtigt kom 6 børn som gerne ville være med i aktiviteten, de fleste fra børnehaven i alderen 3-4 år. Vi fandt hurtigt nogle meget små leopardsnegle. Disse holdt jeg i min hånd og alle børn kiggede interesseret med. Jeg fortalte om arten og hvor store de kunne blive og alle børn lyttede intenst. Men da de blev tilbudt at holde sneglene, rystede alle børnene på hovedet og så helt skrækslagende ud. Hermed kan jeg ikke lade være med at spekulere på hvilket natursyn børn i dag vokser på med og hvilken indflydelse det har på naturen i fremtiden. Her synes jeg at sommerfuglelarverne giver rigtig god mening i forhold til børns natursyn – på en måde åbnes der her et vindue ind til naturen og det giver både børn og voksne mulighed for at opnå en større indblik i naturen.
Som jeg var inde på i mit tidligere indlæg vil jeg undervejs i sommerfugleprojektet anvende den æstetiske læremåde for at børnene lærer med hele kroppen. Dette kunne bestå at male sommerfugle, se film med sommerfugle, lave sommerfuglevinger eller anvende perler, modellervoks eller noget helt 3. Ligeledes vil jegs, som nævnt i et tidligere indlæg, præsentere børnene for tegnefilmen Wild Kratts. Den har en naturfaglig tilgang til det, men samtidig er serien bygget op omkring et plot. Umiddelbart synes jeg også at natursynet her er zoocentrisk.
Hejsa - spændende med inddragelse af natursyn - har du været tilbage og læse i Edlevs 'Natur og miljø i pædagogisk arbede'? (kapitel 13 natursyn og etik)
SvarSletVh Ib og Ida
Det har jeg, og faldt særligt over begrebet naturfremmedhed. Ligeledes er det antroprocentriske dyresyn også, efter min mening, ret dominerende i samfundet i dag. Og det smitter måske af på børnene.
Slet