Aktivitet 4 på min biotop - Fra jord til bord - Brændenældete!


Der vokser en del brændenælder på min biotop, og nu har jeg gentagende gange fået fortalt at brændenælder er gode til flere forskellige retter. Derfor tænkte jeg at det var på tide, at få afprøvet hvorvidt der var noget om snakken! I min sidste praktik lavede vi brændenældesuppe over bål og det var (overraskende nok) rigtigt lækkert. Ligeledes kan brændenælder bruges til te og saft. Jeg besluttede mig derfor at forsøge at lave brændenældete. Forinden mit besøg på biotopen havde jeg googlet mig frem til fremgangsmåden til brændenældete, og denne må siges at være enkel.  På biotopen plukkede jeg de seneste skud fra nogle af brændenælderne, tog dem med hjem, kogte dem kortvarigt i en gryde og, bum, så var der the. Lettere bliver det næsten ikke. Jeg var ret overrasket over smagen! Umiddelbart er jeg ikke den største tedrikker men elsker derimod kaffe. Derfor var jeg ret skeptisk da jeg smagte på min frisklavede brændenældete. Men den smagt rigtig godt og af ret meget også, nærmest sådan lids ligesom kamille-the. I en pædagogisk praksis er det en meget nem og overskuelig aktivitet hvor de fleste kan være med. Ligeledes lægger den op til en pædagogisk samtale omhandlende fra jord til bord. Det giver et jordnært indblik i hvordan og af hvad maden fremstilles. Ifølge Dideriksen, vokser de fleste børn op uden at opholde sig ret meget i naturen, derfor mener jeg at en simpel aktivitet som at lave et produkt af noget fra naturen kan være med til at børnene får naturen tættere på (Dideriksen, 2008, s. 29).

Friske brændenælder blev plukket. Det er en god idé at have handsker på :o)

Brændenældeskud venter på at blive kogt.

Brændenældeskud koger løs!

Efter et par minutter var der frisklavet brændenældete. Jeg blev ret overrasket over farven, og den blev grønnere efter nogen tid uden bladene var i kruset.




Litteratur:

Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra?  I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten Zoologisk Have.

Kommentarer