Dyreholdsopgave B - Jagten på sommerfuglelarver


Jagten efter sommerfuglelarver blev, for mit vedkommende, skudt i gang kort før sommerferien. Da jeg, som nævnt i et tidligere indlæg, meget gerne ville finde nogle af disse larver ude i naturen nåede jeg at lede ret mange steder. Som hjælper havde jeg min 6-årig datter som var meget entusiastisk omkring hele sommerfugle-projektet. Min jagt startede hjemme i min egen have, her havde jeg kort før sommerferien observeret rigtig mange tidselsommerfugle i vores blomstrende ligusterhæk. Faktisk var der så mange sommerfugle, at jeg tydeligt kunne høre nå de blafrede med vingerne for at flyve væk når vi nærmede os vores hæk. Der var så mange sommerfugle at vi ventede et par uge med at klippe vores hæk, indtil den var færdig med at blomstre og sommerfuglene var forduftet.

En af de mange sommerfugle i ligusterhækken.


Dette gav rig mulighed for at lede efter larver og jeg var faktisk ret optimistisk, men desværre fandt jeg ikke nogen larver omkring vores hæk.

Efterfølgende fandt jeg en video på Youtube fra Naturvejlederforeningen som omhandler sommerfuglelarver (Naturvejlederforeningen, u.å.). Her er der en rigtig fin og enkel vejledning til hvorledes jeg bedst muligt vil kunne finde sommerfuglelarver samt hvordan de skal holdes i et terrarie. Her blev der især nævnt brændenælder som skulle være en god plante for nogle sommerfugle. En af de første dage i sommerferien gik turen således til Flyvesandet som er et skønt naturområde bestående af skov og strand beliggende på Nordfyn. Her var der en del brændenælder og vi var heldige at finde en del sorte larver, disse var desværre døde. Et par dage senere gik turen til Fruens Bøge, som er et skovområde i den sydlige del af Odense. Her ledte vi (igen havde jeg taget min datter med) ikke bevidst efter larver, men var taget en tur til Skovsøen (som stedet også bliver kaldt) for at fodre ænder og spise vores madpakke. Selvfølgelig skulle vi lige gå en tur i skoven, og her var der gevinst - troede vi. Pludselig fandt vi et lille Elletræ, som var fyldt med en masse små sorte larver. Jeg følte mig ret overbevist om at vi havde fingrene i noget af det rigtige, og vi samlede 8 larver med hjem. Heldigvis havde vi madkasse med som hurtigt blev indrettet til transportkasse til vores nye kæledyr. Da vi kom hjem, skyndte vi os at indrette det terrarie som jeg har lånt med hjem af skolen. En avis lev lagt i bunden, de medbragte blade blev lagt ned til larverne i terrariet og ligeledes blev friske blade plukket og sat i en lille ”vase” således de holdt sig friske og lækre til vores larver. Herefter blev der googlet efter billeder af disse larver og der fandt jeg ud af, at det ”blot” var Ellebillelarver som vi havde med hjem. Egentlig kunne det også have været et projekt som kunne have været interessant at starte op, men da sommerferien kun netop var startet og jeg umiddelbart havde god til at finde en rigtig sommerfuglelarve, blev Ellebladbillerne hældt ud i haven igen. Æv altså!

Ellebladsbillelarve, det vidste jeg bare ikke på det tidspunkt billedet blev taget.

Madkassen blev taget i brug som alternativ transportkasse :o)

Her var masser af Ellebladbillelarver her.


Herefter intensiverede jeg min eftersøgning ved at så både kål og salat i min urtehave. Ligeledes købte jeg et færdigt kålhoved som blev lagt ud i haven som lokkemad, tæt på buske og træer. Men her var jeg heller ikke heldig. Men pludselig vendte heldet. I forbindelse med en masse havearbejde stødte jeg på et par tidsler i mit ellers så fine bed, disse gik jeg i gang med at fjerne og samme øjeblik fik min datter øje på en lillebitte sort larve som sad på nogle af havens andre planter, dog i nærheden af tidslerne. Ved nærmere eftersyn havde larven et par grønne prikker og jeg gik i gang med at forsøge at kategorisere den – grundet dens lille størrelse var det ret praktisk at anvende forstørrelsesglas. I første omgang troede jeg det var en Svampeugle (fugleognatur, u.å), men ved nærmere eftertegn afslørede de små bitte grønne prikker at der her var tale om en tidselsommerfuglelarve (fugleognatur, u.år). Herefter blev terrariet indrettet (igen) med aviser i bunden, grene i den ene side til larven kunne forpuppe sig, og sidst, men ikke mindst fik den blade fra tidsler ned til at spise. Dagen efter fandt vi yderlige 6 larver i flere forskellige størrelser, disse kom også ned i terrariet som dagligt skulle have friske blade fra brændenælder og tidsler. Et godt trick er netop, som tidligere nævnt, at sætte et par af bladene i vand således de længere holder sig friske. Nu blev det spændende :o)

Lillebitte tidselsommerfuglelarve. Hvis man kigger godt efter kan man ane de karakteristiske grønne prikker.

Her er prikkerne lidt tydeligere. Larven hedder i øvrigt Lucinda. Mon den bliver til en sommerfugl?

Da vi fandt den første larve på disse blade gav vi larven dem med i terrariet, men da vi opdagede at det var en tidselsommerfugl larve blev disse udskiftet til tidsler og brændenælder. Larver skulle eftersigende være med kræsne end sommerfuglene så det er vigtigt at finde ud af hvilken føde de skal have.

En af de større larver vi fandt dagen efter det første fund. Den er i fuld gang med at spise af en tidsel.

Kredsløbet er i øvrigt også på vej :o)



Litteratur:

Fugleognatur.dk, (u.å), Svampeugle. Lokaliseret d. 10.august på: https://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=6971
Naturvejlederforeningen, (2016), Krible krable sommerfuglelarve bo. Lokaliseret d. 10. august på: https://www.youtube.com/watch?v=Fz3bsgBWKys
Fuglognatur.dk (u.å.), Tidselsommerfugl https://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=365896&ForumID=11



Kommentarer

  1. Hejsa - hvor er det spændende :-D Heldigt at det lykkedes. Fint at der er mere på vej... Hvilke tanker har du gjort dig ift. indretningen af terrariet? Skal laver bruge materiale (grene eller andet) at hænge fra når de forpupper sig...?
    Vh Ib 0g Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ida og Ib. Det var virkelig spændende, og måske er larverne længere fremme end jeg har vist i mit blogindlæg. Der er nemlig et nyt indlæg på vej snart :o). Her følger jeg også op med indretning af terrariet :o). Men jeg forsøger lige at bevare spændingen lidt endnu :o)

      Slet

Send en kommentar