Med udgangspunkt i mit dyrehold som består af sommerfuglelarver og deres forvandling til sommerfugle kunne jeg godt tænke mig at lave et pædagogisk forløb omhandlende larvernes forvandling til sommerfugle. For at hjælpe børnene til at opnå en forståelse for naturen og sommerfuglens livscyklus synes jeg det mest optimale ville være at børnene sammen med en voksen selv fandt larverne vi skulle bruge. Til dette vil jeg anvende teksten med Dideriksen som argument for hvorfor det bedst kan svare sig selv at finde ormene. Ifølge Dideriksen lærer børnene rigtig meget af de små naturoplevelser i deres nærmiljøer (Dideriksen, 2008, s. 30). Men samtidigt ved jeg også godt at det kan være rigtig svært at finde sommerfuglelarver, derfor vil jeg overveje om jeg som tovholder på projektet bør have en plan B, hvor jeg bestiller ormene på internettet. Dette med udgangspunkt i Dideriksen som pointerer at det nødvendigt med voksne som kan vejlede og støtte børnene (Dideriksen, 2008, s. 30-31). Da jeg som voksen ved at det er nødvendigt med larver for at projektet kan søsættes, er det også nødvendigt at jeg overvejer og igangsætter de nødvendige foranstaltninger.
Larve af Tidselsommerfugl. Fotograferet af mig. |
Når larverne først er indfanget (forhåbentligt) skal et terrarie indrettes, børnene skal undersøge hvordan det skal indrettes. Til dette vil vi anvende Ipads og finde videoer til hjælp til dette. Naturvejlederforeningen på Youtube kunne her være et godt eksempel. Herefter skal terrariet have en god plads i børnehaven hvor børnene kan holde øje med det. Dagligt skal der gives friske blade til larverne, det kan børnene gøre på skift og gerne i små hold for at fremme inklusion. Desuden skal larverne kategoriseres, vi kan tælle hvor mange der er, tegne dem både som larver og kommende sommerfugle. Herudover ville jeg inddrage tegnefilmen Wild Krats som er tegnefilm baseret på naturfaglig viden. Hvert afsnit omhandler et bestemt dyr, bl.a. findes der et omhandlende sommerfugle. Når larverne bliver til sommerfugle, skal børnene være med til at slippe sommerfugle fri, dette med fokus på hvordan et dyr skal behandles (ibid). I forbindelse med larvernes forvandling plantes en sommerfuglebusk på børnehavens legeplads. Dette vil give god mulighed for at børnene opdager at der findes flere forskellige arter.
SMTTE sommerfuglelarver
Sammenhæng: Flere sommerfuglearter er truet i Danmark. Derfor er det nærliggende at børnene får et indblik i hvordan sommerfuglens livscyklus er opbygget for at de kan være aktive medspillere til at værne i naturen. Årstiden taler også for projektet og ligeledes har børnehaven en rigtig fin naturlegeplads til formålet.
Mål: Målet er at børnene opnår et indblik i den sommerfuglens livscyklus og at skærper deres naturfaglige interesse.
Tiltag: Der skal findes terrarie, forstørrelsesglas, sommerfugleplakater, informationer omkring larver deres føde og levesteder (både bøger og digitalt).
Tegn: Være obs på om børnene er interesseret i aktiviteten. Opsøger de selv terrariet med larver/pupper. Opstår der spontane aktiviteter på børnenes initiativ.
Evaluering: Der evalueres løbende ud fra de tegn jeg ser. Ligeledes afsluttes med en evaluering. Hvad var godt, hvad var skidt og hvad kunne gøres bedre.
Litteratur:
Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra? I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten Zoologisk Have.
Hej Maria - Du får beskrevet et rigtig fint pædagogisk forløb med børn, med nogle gode overvejelser og rigtig godt at du bruger litteratur til underbygge dine handlinger.
SvarSlet