Overvejelser for mit dyrehold

Jeg er begyndt på mine indledende didaktiske overvejelser om mit dyrehold, og jeg er nået frem til følgende:

  • Mit dyrehold skal bestå af sommerfuglelarver som forhåbentligt vil udvikle sig til de fineste sommerfugle. 
  • Jeg vil afprøve mit dyrehold to steder - hjemme hos mig selv og på mit arbejde som er en integreret institution. Min målgruppe primært børnene i børnehaven, altså de 3-5 årige.  
  • Mit mål er at vi (både i institutionen og mit eget projekt) anvender larver som vi/jeg selv finder i naturen. Jeg synes det giver den bedste indsigt i naturens sammenhæng. Indtil videre har jeg været på jagt dog uden held. Jeg kigger særligt efter på brændenælder og bøgeblade som skulle være populære hos sommerfugle. Jeg har fundet en god vejledning på dette link på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=KIZ1tzBzNSI. Linket henviser til Krible Krable som desuden har en masse gode videoer om natur og udeliv. Jeg har også sået kål og salat i min have, så jeg håber snart at kunne lokke nogle larver hertil. På mit arbejde har jeg opdaget en bøgehæk som der tidligere har været sommerfuglelarver ved. Så børnene og jeg holder skarpt øje!
  • Mit argument for at fange larverne selv fremfor at købe dem sammenligner jeg en smule med det som Didriksen pointerer omkring at børn i dag ikke får samme naturoplevelser som børnene for 50 år siden oplevede. Vores moderne samfund kan her godt virke som en hemsko. Ydermere skriver Didriksen at det for nutidens børn er de små naturoplevelser som kan udspille sig i nærmiljøet der inspirerer børnene. Og det er her jeg mener at sommerfuglelarverne blive yderst relevante. 
  • Hvis det viser sig at være komplet umuligt at finde nogle sommerfuglelarver er min nødplan at købe nogen. I vinters var der en reklame på en af børnekanalerne i fjernsynet som reklamerede for at sælge 5 sommerfuglelarver med tilhørende net (til inden de skulle slippes ud). Jeg kan godt se at det er lærerigt at børnene ser hvordan larverne forpupper sig og bliver til sommerfugle på denne måde, MEN, jeg synes altså at de går glip af selve oplevelsen og dertil forståelsen af hvor larverne kommer fra. I naturen bliver de jo ikke købt og sendt med DAO.
Min ligusterhæk har været FYLDT med tidselsommerfugle, så mon ikke jeg kan opspore nogle larver i løbet af sommerferien.

  • Det er min oplevelse at det er utroligt meningsfyldt for børn at arbejde med dyrende i naturen, og i forlængelse heraf er det, som Dideriksen pointerer, vigtigt med voksne som kan vejlede børnene og som har en stor viden her omkring.

  • Nå larverne er indfanget skal de bo i et terrarie i børnehaven (og hjemme hos mig), børnene skal være med til at indrette det. Til dette vil jeg anvende digitale medier (ipads) til at undersøge hvad larverne har brug for. Under processen skal terrariet stå i børnehaven med en placering hvor børnene kan holde øje med larverne. Nogle af samtaleemnerne kunne være omhandlende sommerfugle, larver, billelarver, natsværmer, hvad de spiser, levetid osv. Når terrariet står "frit placeret" giver det også mig mulighed for at se om børnene på eget initiativ opsøger terrariet og om spontane samtaler måske opblomstrer. Dette kan sammenholdes med den æstetiske læremåde hvor et indtryk bearbejdes til en udtryk. Mit mål er at børnene opnår en forståelse og respekt for naturen og derigennem vil der forhåbentligt opstå en læringssituation- Dette fordi læringen, med tanke for hvad Mads Hermansen skriver i grundbogen kap 2, her bliver koblet sammen med noget praktisk som forhåbentligt fanger børnenes interesse i sådan en grad at aktiviteten giver mening. Jeg glæder mig!!


Kommentarer