Plantehold status

Der er sket en del med mine planter. En del er vokset, men nogle er desværre også gået ud. Ligeledes er nye kommet til. Jeg har været lidt optaget af konceptet fra jord til bord, da jeg mener det giver et godt indblik i hvor noget af føden stammer fra forinden den forarbejdes. Dette mener jeg giver også børnene en større naturforståelse og måske også en større madglæde. Som eksempel kan jeg skrive om mit arbejde som en integreret institution bestående af vuggestue og børnehave. Her er der stor fokus på at gøre natur og udeliv til en naturlig del af børnenes hverdag. Derfor er der fyldt med plantekasser med diverse krydderurter, disse er placeret steder på legepladsen hvor børnene primært færdes. Og her kan jeg ikke lade være med iagttage hvorledes børnene gumler på de forskellige krydderurter mens de leger. 



Status på mit plantehold herhjemme er at min ene tomatplante er gået i blomst, mamelukærmerne blomstrer fortsat, mine solsikker vokser fortsat livet løs, min basilikum vokser i et anstændigt men passende tempo og har allerede været anvendt som ingrediens i en pastaret. Ligeledes er mine tomatskiver begyndt at skyde. Og én gulerod er kommet op. Min icebergsalat vokser godt i urtehaven og ligeledes gør rødbederne. Til gengæld er vandmelon og hørfrø gået ud.

Fra jord til bord konceptet. På trods af at det er begrænser hvor meget min basilikum giver endnu, har fungeret rigtig fint som ingrediens i forskellige retter.

Friskhakket basilikum gjorde denne kødsauce til en pastablanding rigtig lækker. Dog er basilikumen svær at få øje på da den her er hakket og retten rørt rundt inden jeg huskede at tage et billede.




Kommentarer