Plantehold nu med helt friske billeder

I dag fik jeg taget nogle flere og mere retvisende billeder af mine forskellige planter. Jeg synes dog at jeg kæmper med at nogle af bladene er blevet gule. Jeg tror dette kan hænge sammen med det skiftevise varme og kølige vejr. Her har jeg ikke været god nok til at justere vandebehovet og nogle af planterne har periodevis enten fået for meget eller for lidt vand. Dog er jeg ret imponeret over min salat, den blev sået direkte i urtehaven i begyndelsen af sommerferie og den har vokset sig stor og lækker. Ligeledes vokser mine solsikker som jeg såede med kerner købt i frøposer utroligt meget, jeg tror den højeste er omkring 2 meter. På den ene ene solsikke fornemmer man tydelig blomsten som er på vej. Den ene af disse solsikker fik sig dog et ordentligt knæk i en af sommerens vilde blæste. Jeg tænkte at det så var overstået for den plantes vedkommende, men den er efterfølgende vokset videre med et knæk, og faktisk er det den plante som er længst fremme i forhold til at sætte blomst. Til gengæld kommer forskellen på frø købt i frøposer og så de frø uden skaler (almindelige solsikkekerner fra mit køkkenskab) nu frem. Det er som om at de kerner fra mit køkkenskab ikke er ret kraftige i den måde de vokser på. Første hold af mamelukærmerne er begyndt at sætte frø, disse har jeg taget nogle fra af. 





Solsikkerne fylder efterhånden helt godt.




En begyndende solsikkeblomst.

En mariehøne havde fundet plads på et solsikkeblad.

Min væltede solsikke har rejst sig hvor den er faldet. Og faktisk er det denne plante som har den begyndende blomst.

Tomatplanten er gået i blomst, spændende at se om det bliver til noget.

Lille solsikkeplante fra kernerne i køkkenskabet.

Lille peberfrugt som har været længe undervejs.

Rødbederne vokser godt.

Rødbede som netop er trukket op, dog har jeg haft "gæster" da der var spist et ordentligt hul

Salaten er vokset virkelig hurtigt og smager rigtig godt.

De vilde blomster blev sået kort før sommerferien, men der er ikke kommet nogen blomst endnu.

Min eneste gulerod som blot var ment som et eksperiment er den eneste af gulerødderne som er kommet op. Alle dem jag havde sået i urtehaven er ikke kommet op. Jeg er i tvivl om jeg er kommet til at skuffe dem op.

Basilikum vokser dagligt.

Mamelukærmer står endnu i blomst.

Frøpose fra Mamelukærme. Jeg har tænkt mig at samle disse sammen og bruge til næste år.




Kommentarer

  1. Fine billeder :-) Gode idé med at samle frø fra mamelukærmer. Det prøvede jeg med min mormor, da jeg var barn :-D

    SvarSlet

Send en kommentar