K4 Snegleaktiviteter :o)


I denne uge er terrariet herhjemme kommet i brug igen. Denne gang er det snegle som jeg har fået besøg af. Eller nærmere betegnet snegleunger. De var i massevis i min have omkring nogle tidsler som jeg var i gang med at udrydde. Den første mini-snegl var så lille, at jeg faktisk først troede, at det var et æg af en eller anden art. Først troede jeg det var noget a-la-larveæg. Men ved nærmere eftersyn havde denne lille plet et lille-bitte sneglehus. Herefter fandt jeg 4 snegleunger på både tidsler og skvalderkål. Sneglene blev placeret i terrariet med både tidsler og skvalderkål. Her sørger jeg, med hjælp fra min datter, for at holde sneglenes miljø fugtigt med en vandforstøver. Det er planen at jeg vil prøve at holde øje med hvor hurtigt ungerne vokser. Dog er det med det forbehold, at de skal kunne trives i fangenskab, ellers sættes de ud igen.


Den største af de små snegle. Bemærk det er en 6-års børnehåns som holder sneglen, derfor er den ikke så stor som det ser ud til. Fotoet er nærmere godt zoomet ind.

Tre af sneglene sad på tidselblade, derfor kom de med ind som føde.

Terrariet blev indrettet med avis i bunden og skud fra tidsler og skvalderkål.

Familiens fire små babyer. Jeg tror det er havesnegle.


Alt den snak om snegle gav anledning til en lille lørdagstur for min datter og mig. Sammen kørte vi til Hollufgård som er en naturpark beliggende i det Sydøstlige forstadsområde til Odense. Oprindeligt er det en meget gammel herregård. Den er bestående af en stor park som er åben for alle. I parken findes der både anlagte haver og rigtige skovområder. Parkdelen er særligt kendt for at være vært udstilling af kunstværker. Hollufgård rummer ligeledes et værksted som institutioner frit kan benytte hvis de, vel og mærke, består Hollufgårds særlige kurser. Som barn er jeg kommet en del til dette naturområde, da jeg boede i cykelafstand hertil. Derfor er det et sted som jeg har minder fra både fra det familiære med også i høj grad det institutionelle idet skolerne i høj grad anvender dette sted. Og da jeg via mit kendskab til stedet på forhånd vidste at de der i denne fantastiske park var et sted kaldet sneglehøjen var det oplagt at søndagen skulle tilbringes med sneglejagt på Hollufgård :o).

 Der er mulighed for at lave bål på stedet.


 En lille bid af parken.


 Et eksempel på nogle af de skulpturer området rummer. Og det er mange!
Udsigten fra opgangen på sneglehøjen.


Noget af sneglehøjen.


Naturområde, her var masser af snegle.


 Rød skovsnegl. I første omgang troede jeg det var dræbersnegl, men ved nærmere eftersyn hælder jeg mere til den røde skovsnegl.


Sort skovsnegl.


 Der er virkelig mange skønne steder ved Hollufgård. Dette er på vej ind i skovområdet.


 En selfie skal der altid være plads til.





Kommentarer