Til min 3. aktivitet på min biotop har jeg været inspireret af Svend Brinkmann og hans bog Gå glip. Her hyldes enkeltheden og det at fokusere på nuet og rent faktisk være til stede i nuet (Brinkman, 2017, s. 114). Dette ser jeg som en vigtig øvelse for børn i samfundet i dag. Mange børns hverdag er skruet sammen ud fra en stram tidsplan hvor institutionslivet optager en del plads. Derfor synes jeg en af pædagogens opgaver er at hjælpe børnene til at opleve enkeltheden og naturen igennem egne sanser. På baggrund heraf tog jeg en tur ud til min biotop en aften med papir og blyant, slukkede telefonen og lyttede til de lyde som jeg var omringet af. Herefter tegnede jeg hvad jeg hørte. Denne aktivitet kalder jeg ”Lyt og tegn”.
På min biotop kunne jeg høre fugle og åens klukken.
|
For at skabe et overblik over aktiviteten har jeg anvendt SMTTE:
Sammenhæng: Jeg vil gerne forsøge at hjælpe børnene til at opnå en ro i at være i naturen. Jeg tror at mange børns hverdag kører i et højt gear og afslapning foregår med en ipad. Men hvorfor ikke rykke denne ro ud i naturen. Min egen erfaring fra naturen er at den har en ekstrem påvirkning på min sindsstemning. Det er her jeg finder min ro. Dette vil jeg gerne hjælpe børnene med. Ved at anvende blyant og papir håber jeg at det kan åbne op for den æstetiske læremåde, hvor fokus netop er at man lærer med hele kroppen. Lige ledes at en indtryk bearbejdes til et udtryk.
Mål: Mit mål er at børnene opnår glæde ved at være i naturen og derigennem lærer at sætte pris på det enkelte.
Tiltag: Jeg tænker at denne aktivitet henvender sig til de ældste børn i børnehaven. I dette tilfælde har jeg anvendt min biotop, men det kunne ligeså godt være en afsides hjørne på børnehavens legeplads. Til aktiviteten skal der anvendes farveblyanter eller tuscher og papir. Herefter går det ud på at finde en god plads, sætte sig ned, lytte til lydende og tegne hvad man hører. Tegningerne kan også være abstrakte. Efter aktiviteten samles børnene og de får alle tid til at forklare deres tegning.
Tegn: Kan børnene høre noget? Kan de være stille så de kan høre naturen.
Evaluering: Hvordan gik aktiviteten? Fik børnene noget ud af aktiviteten. Kan de være stille?
Litteratur:
Brinkmann, S., (2017), Gå Glip om begræsningens kunst i en grænseløs tid. Gyldendahl
Spændende aktivitet, skønt at du er inspireret af Brinkmann. :-)
SvarSlet