I forbindelse med planteholdsopgaven er det ret spændende at betragte frøenes udseende. For hvornår er der tale om et frø? Og hvad er bedst et frisk eller tørret frø? Et solsikkefrø er nødvendigt for at lave en solsikkeplante, men hvor kommer kernerne egentlig fra her? Efter en solsikke har blomstret begynder den at sætte frø og hermed er grundlaget lagt for at nye solsikker kan komme til. Men er et løg så et frø? Jeg har valgt hvidløg som en af mine forsøgsplanter. Men den vil jeg mene hører ind under beskrivelsen løgplanter.
Under pasning af mine planter har jeg besluttet mig for at afprøve forskellige gro-steder. Dette værende urtehave, urtepotter og minidrivhuse. Sammenkoblet med en pædagogisk aktivitet ville jeg særligt i denne proces være fokuseret på science-dele som er en del af den styrkede lærerplan. Men dette mener jeg at det er interessant at stille åbne spørgsmål og lade børnene reflektere over hvorfor planten mon ikke vokser i det ene bed, men i det andet.
Desuden er jeg kommet i tanke om et program som hed Frilandshaven, dette kunne jeg godt tænke mig at bruge som inspiration til hvordan mine planter passes. Her kommer lige et link til det: https://www.dr.dk/tv/se/frilandshaven/frilandshaven-2009/frilandshaven-2-8-3
Jeg har tænkt mig at udvælge nogle fokusplanter og føre skema over deres fremskridt og hvor meget vand, varme og lys de måtte have brug for. Pt synes jeg ikke der er nok gang i minidrivhuset, måske bryder planterne sig ikke om at stå på min terrasse? Dog har jeg netop opdaget at en af mine solsikkekerner fra køkkenskabet er begyndt at spire i drivhuset, så måske der er håb for resten af indholdet også.
Indtil videre er der desuden gang i tomat, gulerødder, mamelukærmer og rødbeder.
I dag har jeg desuden købt vilde blomster, persille og basilikum. Både for at tiltrække dyr men også for at udvide min køkkenhave hvor jeg nu har solsikker, gulerod, rødbeder og iceberg.
Under pasning af mine planter har jeg besluttet mig for at afprøve forskellige gro-steder. Dette værende urtehave, urtepotter og minidrivhuse. Sammenkoblet med en pædagogisk aktivitet ville jeg særligt i denne proces være fokuseret på science-dele som er en del af den styrkede lærerplan. Men dette mener jeg at det er interessant at stille åbne spørgsmål og lade børnene reflektere over hvorfor planten mon ikke vokser i det ene bed, men i det andet.
Desuden er jeg kommet i tanke om et program som hed Frilandshaven, dette kunne jeg godt tænke mig at bruge som inspiration til hvordan mine planter passes. Her kommer lige et link til det: https://www.dr.dk/tv/se/frilandshaven/frilandshaven-2009/frilandshaven-2-8-3
Jeg har tænkt mig at udvælge nogle fokusplanter og føre skema over deres fremskridt og hvor meget vand, varme og lys de måtte have brug for. Pt synes jeg ikke der er nok gang i minidrivhuset, måske bryder planterne sig ikke om at stå på min terrasse? Dog har jeg netop opdaget at en af mine solsikkekerner fra køkkenskabet er begyndt at spire i drivhuset, så måske der er håb for resten af indholdet også.
Se lige hvad jeg opdagede her til aften, en lille solsikkespire. Jeg er ret overrasket over at det er solsikkerkernerne som jeg havde i køkkenskabet der spirer før de solsikkefrø jeg har købt i frøposer.
I dag har jeg desuden købt vilde blomster, persille og basilikum. Både for at tiltrække dyr men også for at udvide min køkkenhave hvor jeg nu har solsikker, gulerod, rødbeder og iceberg.
Det bliver rigtig spændende at følge dine planter :-)
SvarSletHej Maria - fint med en opdatering :-) Det lyder spændende med de forskellige vækstbetingelser og meget relevant med en logbog for at følge udviklingen. Nogle frø er meget langsomme om at spire - jeg har netop fået de første spæde spirer på fyrretræs frø, jeg fik fra en kogle. Min kastanje er begyndt at mugne, så jeg prøver igen med en ny...
Slet